שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

חוסר בויטמין D – סיבות, השלכות ודרכי מניעה ופתרונות

מחסור בויטמין D גורם לירידה ברמת הסידן בגוף ועלול לאורך זמן להוביל לדלדול העצם ולאוסטאופורוזיס.

לויטמין D נודעת חשיבות רבה בשמירה על מאזן המינרלים בגוף. תפקידו הביולוגי העיקרי הוא הגברת הספיגה של סידן וזרחן, הנחוצים למינרליזציה תקינה של העצם ולתקינות של מערכת השרירים.

בנוסף, לאחרונה פורסמו מחקרים המצביעים על תפקידו בבקרת הגדילה של תאים בגוף, לרבות דיכוי שגשוגם של תאים סרטניים ושיפור הפעילות של המערכת החיסונית.

המקורות לויטמין D בגופנו הם חשיפה לקרני השמש וצריכת מזונות המספקים לגוף את הויטמין וכך מונעים מאיתנו להגיע למצבים של חוסר בויטמין די (D).
מזון שמקורו בחי מספק לגוף ויטמין 3D ומזון שמקורו מן הצומח מספק לגוף ויטמין מסוג D2, שהוא למעשה בעל תוצאה מטאבולית ופעילות פיזיולוגית זהה.

מהן ההשלכות של מחסור בויטמין D?

מחסור בויטמין D בגוף משפיע לרעה על מאזן הסידן והזרחן, ולאורך זמן הוא עלול להוביל לתופעות כגון רככת בילדים (מחלה מטבולית שבה העצמות אינן מתקשות ונוטות להתעקם),
ולגרום לאוסטאופורוזיס, חולשה וכאבי שרירים בקרב מבוגרים. נתוני משרד הבריאות מראים כי קיים חוסר ניכר בויטמין D בקרב אוכלוסיות רבות בישראל,
ואוכלוסיות נוספות מצויות בסיכון גבוה לחוסר ויטמין D (הגם שאנחנו חיים במדינה שטופת שמש).

האוכלוסיות המצויות בסיכון לחוסר ויטמין D הן:

  • קשישים שחלה אצלם ירידה פיזיולוגית בייצור העצמי של ויטמין D בגוף
  • נשים הרות ומיניקות
  • ילדים ומבוגרים הסובלים מהשמנת יתר
  • חולים המרותקים לביתם
  • אנשים בעלי עור כהה – אור כהה חוסם את מרבית הקרינה העל-סגולה המספקת לנו ויטמין די
  • חולים במחלות כליה, כבד ומעי בעלי כושר ספיגה ירוד או תת-ספיגה
  • אנשים הנוטלים תרופות שונות, מקבוצות הסטרואידים, תכשירים אנטי-רטרווירליים, תרופות נגד אפילפסיה
  • חולים באוסטיאופורוזיס

צריכת ויטמין D כבר מלידה – הימנעות מוקדמת מחוסר בויטמין D

על פי המלצות משרד הבריאות, יש להתחיל במתן ויטמין D3 לכל התינוקות, כבר מיום היוולדם ועד תום שנת חייהם הראשונה, וזאת ללא כל קשר לסוג המזון שהם צורכים.

לבוגרים, הקצובה היומית המומלצת לוויטמין די היא 800-400 יחב"ל לאנשים מתחת לגיל 50 ו-1,000-800 יחב"ל לאנשים שגילם למעלה מ-50.

בכדי לספק לגוף את הקצובה הדרושה, מומלץ לצרוך מזונות המכילים ויטמין D, כגון חלמון ביצה, כבד, דגים שמנים או שמן דגים, חלב 3%.

יש לזכור כי ויטמין D נמנה על קבוצת הויטמינים המסיסים בשומן, ופירושו של דבר שכדי לאפשר את ספיגתו בגוף באופן מיטבי – כדאי לצרוך אותו בנוכחות שומן, וזאת כדי לא להגיע למצב שבו נסבול מחוסר בויטמין די.

להשלמת הקצובה היומית המומלצת, ניתן לצרוך באמצעות תוסף תזונה ובהתאם להנחיות הרפואיות. זאת ועוד, לצריכת התוסף נודעת יעילות טיפולית מוכחת, הכוללת שיפור במאזן הסידן בגוף, עלייה בצפיפות העצם ושיפור בתפקוד השרירים והפחתה בשיעור הנפילות בקשישים.

ויטמין D במזון

על אנשים מבוגרים וכאלה שאינם נחשפים הרבה לשמש לצרוך יותר מזונות עשירים בויטמין D , כגון חלב 3%, שמנת, חלמון ביצה, כבד, חמאה , בשמן דגים ובדגים שמנים (טונה, מקרל ,סלמון וסרדינים).

הדור החדש של הסידן

במידה ואינך צורך את מינון הסידן היומי המומלץ ע"י משרד הבריאות, חשוב לדבר על כך עם רופא המשפחה שלך או עם תזונאי ולבחון את הצורך בהשלמת תזונתית באמצעות תוסף.

DENSITY הוא תוסף סידן אמורפי מהדור החדש, אשר הוכח קלינית כי הוא נספג בגוף פי 2 עד פי 4.6 יותר מקלציום קרבונט גבישי.

מוקד שירות הלקוחות שלנו ישמח לתת לך מידע נוסף.

פנו אלינו עוד היום לפרטים נוספים בטלפון:1-700-70-9524

שינוי גודל גופנים