שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

למה סידן מהמזון אינו מספיק?

כמות הסידן תלויה גם בפוטנציאל הספיגה!

כ-99% מהסידן נמצא בעצמות ובשיניים, וכאשר התזונה לא מספקת את כמות הסידן הנדרשת, הגוף מפרק את הסידן מהעצמות כדי לשמור על הרמה התקינה של הסידן בדם ובשרירים. לכן, מחסור בסידן לאורך שנים עלול להביא לתופעות ומחלות כמו דלדול העצם ואוסטיאופורוזיס.

כולנו קראנו כתבות על מזונות עשירים בסידן, אך מה שלרוב שוכחים לציין בכתבות אלו, זו העובדה כי הסידן מהמזון לא נספג בגוף במלואו.

מזונות עשירים בסידן כמו קטניות, ברוקולי, תרד, כרישה, פטרוזיליה וכרוב ירוק, מכילים מרכיבים תזונתיים נוספים אשר משפיעים על חומציות המעי ומפחיתים את יכולת הספיגה של הסידן בגופנו. רמת הספיגה של הסידן מהמזון יכולה גם להגיע ל-4% בלבד מהכמות המצוינת במזון!

פוטנציאל הספיגה של הסידן תלוי בהרכב המזון, אך מושפע מאד גם מגורמים פיזיולוגיים והורמונליים שונים כמו גיל מבוגר, מחסור בוויטמין D, חומציות נמוכה בקיבה והריון.

הנה מספר טיפים לצריכה נבונה של סידן

צריכת סידן מהמזון במנות קטנות יחסית המפוזרות לאורך היום יגבירו את הספיגה שלו.

הימנעו מצריכה מוגברת של מלח, כיוון שנתרן מגביר את הפרשת הסידן בשתן.

במוצרי חלב יש להתייחס הן לתכולת הסידן והן לתכולת הנתרן בתווית שעל המוצר.

הימנעו מצריכת מזונות עשירים בסיבים ומבשר מועבד, כי הם מעכבי ספיגה.

מזונות מעכבי ספיגה נוספים הם אלכוהול, שוקולד ופטרוזיליה. כן, שוקולד. מבאס, אנחנו יודעים…

קולה ומשקאות מוגזים ממותקים אחרים גם הם לא מומלצים מכיוון שהם עשירים בזרחן, שגורם לסידן מהמזון שלא להיספג.

הימנעו מדיאטות דלות בקלוריות ולא מאוזנות, כי מעבר לכך שזה אף פעם לא בריא, זה גם פוגע בספיגת הסידן בגוף.

הרבו בשתיית מים – לא רק בגלל הסידן, אבל גם.

הימנעו מעישון – העישון מגביר את הפרשת הסידן בשתן.

בנוסף, חשוב לעקוב אחר רמת וויטמין D, בכל בדיקת דם פשוטה. אמנם זה נכון שהגוף שלנו מסוגל לייצר וויטמין D בכמות מספקת, אבל זה רק אם אנחנו נחשפים לשמש כחצי שעה ביום, ללא קרם הגנה. הבעיה היא שאנשים רבים כבר לא נחשפים מספיק לשמש, אם מפני שהם עובדים במשרד כל היום, ואם בגלל הפחד מנזקי השמש, בעיקר בקרב תינוקות ובקרב הגיל השלישי. לכן, יש לבדוק מדי פעם את רמת וויטמין D אצלכם ואם יש מחסור, הרופא כבר ימליץ לכם לקחת תוסף.

חשוב לזכור כי על אף תשומת הלב הקפדנית על תזונה בריאה ועשירה בסידן, בגילאים מבוגרים ספיגת הסידן יורדת והיא תמשיך לצנוח עם הגיל.

מסיבה זו, כמות הסידן הנצרכת במזון לרוב איננה מספיקה, ומומלץ להוסיף לתפריט את דנסיטי סידן אמורפי, שהוכח כבעל ספיגה גבוהה יותר מכל תוסף סידן.

הימנעו משתייה מרובה של קפה וכל משקה אחר המכיל קפאין, כי הם גם מכילים חומצה אוקסלית שמגבירה הפרשת מינרלים וביניהם סידן.

שינוי גודל גופנים