שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

איך ילדים רגישים ללקטוז יכולים לצרוך מספיק סידן?

ד"ר יגאל בלום,
סגן נשיא R&D ומדען ראשי באמורפיקל

בכל יום שחולף גדלים ילדינו ועוברים שינויים מופלאים: מתינוקות חסרי אונים, דרך היותם בוגרים קטנים ודעתניים ועד לתקופת ההתבגרות. אחת ממטרותינו העיקריות כהורים היא לוודא כי הילד מתפתח וגדל באופן תקין מבחינה פיזית ונפשית. אמצעי חיוני לכך הוא תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת בין היתר צריכה מספקת של סידן: עלינו לגרום להם לאכול בצורה נכונה ולהרגילם לצרוך מאכלים הכוללים ויטמינים ומינרלים החיוניים להתפתחותם. מדוע הסידן כל כך חשוב לילדים? מה קורה במקרה שהילד לא צורך מספיק מוצרי חלב? ואיך תוכלו לצייד את ילדכם במזונות עשירים בסידן לבית הספר או לגן?

תקופת הילדות: חלון הזדמנויות יוצא דופן לצבירת מסת העצם

סידן הוא אחד המינרלים העיקריים בגוף האדם, והוא נחשב לאחד החשובים בתהליך גדילת והתפתחות הילד. מה שמייחד את הסידן זו העובדה כי הוא אחד מחומרי הבניין העיקריים של בניית השלד והעצמות. לסידן יש גם תפקיד חשוב בהתפתחות השיניים, בכיווץ השרירים, בתפקוד מערכת העצבים, בוויסות ושחרור הורמונים ובפעילות התאים השוטפת. בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לנושא התזונה והשפעותיה על המצב הבריאותי הכללי. הנושא רלוונטי מאוד גם עבור ילדים – הנמצאים מטבע הדברים בתהליך של התפתחות פיזית.

ילדינו משלשים את משקלם כבר בשנה הראשונה לחייהם. בשנים הבאות, הילד שוב גדל ובאופן טבעי גם עולה במשקל, ולזאת נוסיף את תקופת ההתבגרות המינית בה מתרחשת שוב גדילה מואצת, ואת השנים הבאות בהן גדלים השרירים והעצמות – ונקבל קרקע פורייה לחשיבות הסידן כחומר הבניין של הגוף. בגופו של ילד מתבגר יש יותר מקילוגרם אחד של סידן. חשוב לדעת כי תהליך בניית העצם קשור בתזונה מאוזנת ובפעילות ספורטיבית סדירה. צאו מנקודת הנחה כי תקופה זו מהווה חלון הזדמנויות לצבירת מסת עצם, והקפידו שילדיכם יצרכו סידן במידה מספקת במטרה להגיע לצפיפות עצם מקסימלית.

 

ילד משלש את משקלו כבר בשנה הראשונה ולכן עולה חשיבות
הסידן לילדי

מחקרים מראים שסידן חשוב לבריאות והתפתחות הילד, לקריאת המחקרים המלאים

פוטנציאל צריכת הסידן בקרב ילדים גבוה במיוחד הודות למוצרי החלב

הסיבות למחסור בסידן כתוצאה מאורח החיים הן רבות ומגוונות: תזונה דלה בסידן, שתיית משקאות מוגזים כתחליף למוצרי החלב, עישון ושתיית משקאות אלכוהוליים בגילאי ההתבגרות ועוד. מוצרי החלב נחשבים למקור עשיר וטוב לסידן וחלבון – שהוא רכיב חיוני לבניית רקמות בגוף, והבונוס הגדול שלהם הוא שבסך הכל ילדים אוהבים אותם. דוגמאות למוצרי חלב הם גבינה צהובה, הנחשבת למוצר בעל כמות נאותה של סידן, ובפרוסה אחת שלה תוכלו לספק חלק נכבד מכמות הסידן המומלצת לילדכם. יוגורטים כדוגמת היוגורט הפרוביוטי או יוגורט ביו מכילים גם הם כמות רבה של סידן וחלבון באיכות תזונתית גבוהה. החיידקים הבריאים שביוגורט משפיעים גם על מערכת החיסון ומדכאים את ריבוי החיידקים המזיקים במערכת העיכול – וכך מפחיתים הם את הסיכון לדלקות.

כיצד ילד רגיש לחלב, חלב פרה או לקטוז יכול לצרוך מספיק סידן?

ילד רגיש לחלב או ללקטוז (סוכר המצוי בחלב), יכול לצרוך סידן מן הצומח: במיה, ברוקולי, עירית, פטרוזיליה ועוד. גם סויה וטחינה משומשום מלא נחשבים למזונות עשירים בסידן (טחינה משומשום מלא מכילה עד פי שבעה יותר סידן מאשר טחינה רגילה): ארבעה כפות של טחינה יוכלו לספק לילדכם כמות נאותה של סידן. למרות שהיא עשירה בשומן, אל תחששו ממנו, כיוון שכמות השומן הרווי בה נמוכה ביחס לכמות השומן הבלתי רווי (הנחשב לחיוני לגוף
האדם).

ישנם גם ילדים הרגישים לחלב פרה, המהווה תגובה חיסונית הנגרמת בגלל אחד או יותר מחלבוני הפרה. סימנים לאלרגיה זו יכולים להתבטא במערכת העיכול (שלשול, עצירות והקאות), במערכת הנשימה (קשיי נשימה) וגם על העור (פריחה). לילדים אלו מומלץ להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, הכוללים חלב עזים וחלב כבשים. בשלושת המקרים שצויינו כאן, מומלץ להוסיף לתזונת הילד מזון מועשר בסידן או לנטול תוסף סידן.

 

במקרה של רגישות לחלב פרה ישנן אלטרנטיבות לצריכת סידן

כמה סידן מומלץ לילד לצרוך ביום?

המלצת וועדת התזונה של משרד הבריאות* לכמות צריכת הסידן היומית מותאמת לגיל הילד, ועולה ככל שחולפות השנים.
להלן טבלה המפרטת את כמויות הסידן המומלצות בהתאם לגיל:

 

גיל מ"ג סידן ביום
עד חצי שנה 210
חצי שנה עד שנה 260
3-1 שנים 700
8-4 שנים 1,000
18-9 שנים 1,300

בניית עצמות חזקות בתקופת הילדות וההתבגרות מקטינה את הסיכוי לבריחת סידן בגילאים מבוגרים יותר.

אז איך תוכלו לצייד את ילדכם במנות הסידן היומיות?

תזונה עשירה בסידן מתחילה בקניית המוצרים: מומלץ להביט בסימון התזונתי של המוצר ולבדוק כמה מ"ג סידן יש במנה אחת (ולא רק ב-100 גרם) – כך תוכלו לתכנן לילדכם צריכת סידן בהתאם לכמות הסידן היומית המומלצת. התחילו לדאוג לתזונת הסידן של ילדכם כבר משעות הבוקר המוקדמות, בהן אתם מכינים אותם לקראת היציאה לגן או לבית הספר. זו ההזדמנות שלכם להכין מנה יומית מומלצת ועשירה בסידן.

מאכלים בריאים ומומלצים לילדים

תוכלו למשל להכין כריך מלחם כוסמין מלא או מלחם שיפון ולשלב בו גבינה צהובה, חסה ושאר ירקות כדוגמת כרוב, עלי בייבי, מלפפון, עגבניה, בזיליקום ותרד. הגבינה הצהובה מומלצת במיוחד משום שהיא עשירה בחלבון ודלה בלקטוז. תוכלו לשלב בסנדוויץ' גם ברוקולי מאודה המהווה אלטרנטיבה מצויינת לילדים הנמנעים ממוצרי חלב: כוס אחת של ברוקולי מאודה מכילה כ-45 מ"ג סידן. הוא רלוונטי ושימושי מאוד, כיוון שבשעות ארוחת הצהריים, תוכלו אפילו לשלב אותו עם הפסטה.

מבחינת ממרחים, תוכלו לשלב בסנדוויצ'ים השונים ממרח טחינה משומשום מלא, להכין לילדכם חומוס ביתי או ממרח פסטו על בסיס בזיליקום ועוד. ואם הילד רוצה מתוק? פנקו אותו עם ממרח שקדים, ממרח סילאן, ממרח אגוזי לוז ודבש או ממרח אגוזי מלך ותמרים. אם אתם רוצים לפנק אותו עוד יותר ולהשלים את צריכת הסידן היומית המומלצת, תוכלו להכין לו שייק פירות עסיסי, לכתוש ולהכניס לתוכו  – אבל רק רגע לפני ההגשה והשתייה –  קצת מהאבקה של דנסיטי קידס, לערבב, להגיש ולהנות ממשקה בריאות.

מה עלול לקרות אם הילד נמצא במצב של מחסור בסידן?

תקופת הילדות מתאפיינת בצמיחה ובהתפתחות מהירים של השלד (המוביל את תהליך הגדילה), ורמות נמוכות של סידן עלולות לבוא לידי ביטוי בהתפתחות בלתי תקינה שלו (אותו הדבר גם לגבי השיניים). חוסר בסידן עלול לגרום אף לבעיות נוירולוגיות ולפגיעה במערכת החיסון. מבין בעיות הילדות הקשורות בספיגת סידן, השכיחה ביותר היא מחלת הרככת, הבאה לידי ביטוי בעצמות רכות מאוד ובמבנה אנטומי לא תקין של השלד. יחד עם זאת, ישנן גם תרופות הפוגעות בספיגת הסידן כדוגמת תרופות נגד אפילפסיה.

במצב של אי צריכה או אי ספיגה מספקת של סידן, יפרק הגוף סידן מהעצמות, וזאת במטרה לשמור על רמה תקינה שלו בדם, בשרירים ואף בתאים. לעיתים יש לנו נטייה לחשוב כי אי צריכה מספקת של סידן תוביל לאוסטאופורוזיס (בריחת סידן), וכי זה לא רלוונטי בגיל מוקדם, אבל צריך להפנים כי כיום אנו שומעים על יותר ויותר מקרים של אוסטאופורוזיס עוד בטרם הגעה לגיל המעבר. חשוב להבין כי ילד שלא יצרוך מספיק סידן יגדיל את הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס בשלב מוקדם בחייו. בנוסף, תהיה האטה בגדילה הפיזית שלו – דבר העשוי להשפיע גם על התדמית והביטחון העצמיים שלו.

*המידע נלקח מאגף התזונה של משרד הבריאות (ערכי הייחוס עודכנו בשנים 2014 ו-2019 ומבוססים על נתוני ה-DRI's
לשנים 2019-1997).

שינוי גודל גופנים