חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦

בדיקת צפיפות עצם למניעת אוסטאופורוזיס

בכתבה זו תמצאו שאלות ותשובות בנוגע לבדיקת צפיפות עצם לגילוי אוסטאופורוזיס. כיצד היא מתבצעת? למי מומלץ לבצע בדיקת צפיפות עצם? ועוד...

מהי מחלת האוסטאופורוזיס?

“המחלה השקטה”, “בריחת סידן” ו-“דלדול העצם” הם הכינויים הנפוצים למחלת האוסטאופורוזיס הנובעת מתהליך שחיקת העצם. במשך כל חיינו מתבצעים תהליכי פירוק ובניה של העצם וזאת מתוקף היותה רקמה אנושית חיה. בשלב הילדות, לרבות בשלב ההתבגרות, מסת העצם נמצאת בתהליך בניה (קצב הבנייה גובר על קצב הפירוק). בגילאי 40-30, לעומת זאת, קצב בניית העצם שווה לקצב הפירוק, ולכן לרוב אין שינוי במסת העצם.

האם ניתן לרפא את המחלה?

התשובה היא חד-משמעית: מחלת האוסטאופורוזיס לא ניתנת לריפוי והיא עתידה ללוות את החולה למשך שארית חייו. יחד עם זאת, למרות שהמחלה אינה ניתנת לריפוי, ישנה חשיבות רבה ופוטנציאל רב בביצוע טיפול בה, כיוון שניתן להאט את תהליך דילול העצם ולשפר את איכות חייו של החולה.

אוכלוסיות הסיכון לסבול מאוסטאופורוזיס

לפי הסטטיסטיקה, אחת מכל 3 נשים לאחר הפסקת קבלת המחזור החודשי (גיל המעבר), ואחד מכל חמישה גברים לאחר גיל 50, נמצאים בסיכון גבוה לסבול ממחלת האוסטאופורוזיס. בגילאים אלו עולה קצב פירוק העצם על קצב בנייתה, ולכן מתקיימת ירידה הדרגתית ומתמשכת במסת העצם. אמנם, קצב איבוד מסת העצם בשנה אחת הוא איטי יחסית (מספר
אחוזים בודדים), אך הצטברותו מובילה להפחתה משמעותית. מכאן עולה החשיבות הרבה בהכרת תסמיני המחלה במטרה שניתן יהיה לאבחנה מוקדם ככל האפשר.

רגע לפני בדיקת צפיפות העצם: הכירו את התסמינים העיקריים של אוסטאופורוזיס

אין זה מקרי כי הכינוי שניתן לאוסטאופורוזיס הוא המחלה השקטה, וזאת כיוון שהיא מתפתחת בהדרגה ומבלי שהחולה חש כאב כלשהו. התסמין העיקרי של אוסטאופורוזיס הוא הנטייה ללקות בשברים בעצמות הגוף (בעיקר בחוליות עמוד השדרה, שורש כף היד וצוואר הירך). יחד עם זאת, יש סיכוי שלמרות קיומה של המחלה, לא יתרחשו כלל שברים (כיוון שהם תוצאה של אירועים חד-פעמיים כמו נפילה). במילים אחרות, השנים עשויות לחלוף בשקט יחסי וללא אירועים חריגים, ובה בעת מסת העצם תקטן בעשרות אחוזים (גורם העלול להחמיר את מצב השבר לכשיתרחש). ראוי לציין, כי במקרה של שברים בצוואר הירך, יידרש החולה באוסטאופורוזיס לעיתים רבות לניתוח, אשפוז ותהליך שיקום ממושך.

מטרתה של בדיקת צפיפות העצם היא לאבחן תהליך של ירידה בצפיפות עצם בגוף, כדי להעריך את חוזק העצמות ואת נטייתן לשברים. הבדיקה מאפשרת לזהות עצם דלילה עוד לפני שהגיעה לנקודת שבירה ולהציע טיפול מתאים, וכמו כן לאיתור אנשים המצויים בקבוצת סיכון לשברי אוסטאופורוזיס. בנוסף, משמשת הבדיקה למעקב בקרב חולים הנוטלים תרופות לבלימת דלדול העצם.

איך מתבצעת בדיקת צפיפות עצם לאבחון אוסטאופורוזיס?

ישנן מספר שיטות לבדיקת צפיפות עצם:

  1. השיטה הרדיולוגית הוותיקה לאבחון אוסטאופורוזיס היא צילום רנטגן פשוט של העצמות. זוהי שיטה לא מדויקת עם אחוז גבוה של
    שגיאות.
  2. גלי קול: מדובר במכשיר קטן ונייד שאפשר להפעיל במרפאה – אבל אין אפשרות לערוך מדידה בעמוד השדרה או בצוואר הירך (שאלו הם אזורים חשובים ועיקריים).
  3. בדיקת DXA: השיטה הנפוצה ביותר, המודדת את מינרל העצם (צפיפות העצם). זוהי שיטה יותר “משוכללת” המתבצעת בשני סוגי מכשירים, בהליך פשוט למדי ולא פולשני, שנמשך כ–20 דקות לכל היותר. הבדיקה מתבצעת באמצעות שתי קרני רנטגן באורך גל שונה. קרני הרנטגן עתירות אנרגיה וחודרות בקלות נוזלים ורקמות רכות בגוף, אך נחסמות ע”י רקמות צפופות ודחוסות כגון עצם.

אין בבדיקת DXA סיכון כיוון שעל מנת למנוע פגיעה מיותרת של קרני הרנטגן (קרני X) באיברי גוף רגישים כמו איברי רבייה או בלוטות – מכסים אותן במהלך הצילום בסינור עופרת שמונע את מעבר הקרניים. כמו כן, החשיפה לקרינה בבדיקות הרנטגן היא מזערית ביותר.

לסיכום, בדיקת צפיפות עצם היא בדיקת הדמייה לקביעת תכולת הסידן במקומות שונים בגוף. אין צורך בהכנה מוקדמת, ואין בה סיכונים.

ככל שהצפיפות של המינרלים בעצם גבוהה יותר, כך העצמות חזקות יותר. המדידה מבוצעת על פי רוב באזור עמוד השדרה, בצוואר הירך ובאמה, וכן בפרק כף היד, העקב והאצבעות, הידועים כאזורים בעלי סיכון מרבי לשברי אוסטיאופורוזיס.

מי צריך לעבור בדיקת צפיפות עצם לגילוי מוקדם של אוסטאופורוזיס, ומתי?

אוסטאופורוזיס היא מחלה השכיחה יותר בקרב נשים. למעשה, אחת מכל ארבע נשים מעל גיל 50 סובלת מן המחלה, ובסך הכול סובלים ממנה בישראל כ – 150,000 גברים ונשים.

פעם בחמש שנים, באופן שגרתי, מומלץ הן לנשים והן לגברים החל מגיל 60 לבצע בדיקת צפיפות עצם. אם במהלך הבדיקה הראשונה לא אובחן אוסטאופורוזיס, מומלץ לחזור על הבדיקה מדי חמש שנים, כך שבמידה ומתישהו כן יתגלה מצב של אוסטאופורוזיס ניתן יהיה לתת טיפול לצפיפות העצם הנמוכה בזמן ולהימנע מסיבוכים ומכאבים קשים.

בדיקת צפיפות עצם בתכיפות של אחת לשנתיים מומלצת במקרים הבאים:

  • נשים מעל גיל 50 שבהן או קרובת משפחה מדרגה ראשונה סבלו משבר בעצם האופייני לאוסטואופורוזיס
  • נשים שמשקלן נמוך במיוחד
  • נשים הנוטלות תרופות לטיפול באוסטאופורוזיס
  • גברים שגילם מעל 60 הנוטלים תרופות לטיפול באוסטאופורוזיס

על פי הנחיות ספציפיות – לנשים ולגברים, בכל גיל, החולים במחלה המעלה את הסיכון לאוסטאופורוזיס (כגון, פעילות יתר של בלוטת התריס), או כאלה המטופלים בתכשירים המכילים סטרואידים, מומלץ לבצע בדיקת צפיפות עצם בהתאם להנחיות הרופא המטפל. תוצאות הבדיקה נשלחות בתוך ימים ספורים לרופא המטפל, אשר מחליט על המשך מעקב וטיפול במידת הצורך.

באם קיים אצלך גורם סיכון אחד או יותר לאוסטאופורוזיס ו/או שהחל אצלך תהליך של דלדול העצם/ אוסטאופורוזיס, חשוב לעצור את בריחת הסידן ולספק לגוף את כמות הסידן הנחוצה לתפקוד היומי. במידה והתזונה היומית שלך לא מספקת את כמות הסידן המומלצת על ידי משרד הבריאות, מומלץ להוסיף לתפריט היומי את דנסיטי, תוסף סידן קרבונט אמורפי. תוסף הסידן שהוכח כי נספג עד פי 4.6 יותר מכל תוסף סידן אחר.

ערכים בבדיקת צפיפות עצם:

תוצאות הבדיקה מפוענחות ע”י רדיולוג, המומחה בבדיקות הדמיה ומדווחות ב-2 ערכים:

  • ציון T SCORE) T) – משווה בין צפיפות העצם הנמדדת לזו של נשים צעירות ובריאות.
  • ציון Z – משווה בין צפיפות העצם הנמדדת לממוצע הצפיפות שנמדדת אצל נבדקים באותו הגיל, המין והמוצא.

לרוב יתייחס הרופא למדד ה-T כקובע.

ציון שלילי (מינוס) בכל אחד מהממדים מעיד שצפיפות העצם שלך נמוכה מהממוצע. ככל שהציון נמוך יותר, כך עולה הסיכון לשברים בעתיד, בעיקר כאשר יש גורמי סיכון נוספים לשברים כמו בני משפחה שסבלו או שסובלים מאוסטאופורוזיס, עישון או טיפול בסטרואידים במשך יותר משלושה חודשים.

צפיפות העצם נחשבת תקינה מערך של 1- (מינוס אחת) ומעלה.

ציון T בין 1- ל־2.5- מעיד על ירידה במסת העצם שעלולה להתפתח לאוסטאופורוזיס , מצב הנקרא אוסטאופניה.
ציון T נמוך מ־2.5- מעיד על אוסטאופורוזיס.

שאלות ותשובות – בדיקת צפיפות עצם

כיצד נערכת בדיקת צפיפות עצם?

בדיקת DXA מודדת את כמות המינרלים בעצמות באמצעות קרינת הרנטגן העשירה באנרגיה, החודרת לעצמות, ועוצמתה יורדת כשהיא עוברת דרכן. השינויים בעוצמת הקרינה מנותחים על ידי המחשב, ונותנים מידע על צפיפות העצם דרכה עברה.

מה ההבדל בין בדיקת צפיפות עצם למיפוי עצמות?

מיפוי עצמות עשוי לעזור לרופא לזהות מצבים לא תקינים בעצם, כמו: דלקת, זיהום וסרטן, ונדרשת בו הזרקת חומר רדיואקטיבי הנקלט בעצם. בדיקת צפיפות עצם מסייעת להערכת מסת העצם ומשמשת בעיקר לאבחון אוסטיאופורוזיס. בהמשך, כמובן שניתן להתאים טיפול לצפיפות עצם נמוכה.

מהי כמות הקרינה שאליה נחשפים במהלך בדיקת צפיפות עצם?

אם תיבדקו במכשיר המשתמש בגלי קול, לא תהיו חשופים כלל לקרינה. מכשירים אחרים יחשפו אתכם לכמות קטנה מאוד של קרינה ובדיקת DXA אף כוללת שימוש בסינור עופרת המגן על איברי גוף רגישים מפני הקרינה.

מה משך הבדיקה?

לרוב, אורכה של בדיקת צפיפות עצם הנו כחמש דקות בלבד.

האם נדרשת היערכות לבדיקה?

בדיקת צפיפות העצם היא פשוטה, לא כואבת ולא חודרנית ולרוב אף אין צורך בהורדת הבגדים. מומלץ ללבוש בגדים נוחים, עדיף ללא כפתורים ממתכת או רוכסנים. בבדיקה משתמשים בכמות קטנה של קרינה, ולא נדרשות לה הכנות מיוחדות, תרופות או הזרקות.

הדור החדש של הסידן – הדרך לטיפול בצפיפות עצם נמוכה

אם יש לך אחד או יותר מגורמי הסיכון לדלדול עצם, חשוב לדבר על כך עם רופא המשפחה שלך ולבדוק את הצורך בהשלמה תזונתית של סידן. זאת משום שהוכח כי ספיגת הסידן מהמזון מוגבלת ועל כן מומלץ לצרוך תוסף סידן להגברת ספיגת הסידן בגוף.
לתוסף הסידן של דנסיטי יש תכונות יחודיות אשר הופכות אותו לסידן שנספג היטב בגוף.

תוסף סידן קרבונט אמורפי הוא תוסף הסידן קרבונט היחיד בעולם שהוא אמורפי ולא גבישי. כמו כן, גודלו ננומטרי. בנפח שלו הוא קטן באחד חלקי מיליון, לעומת יתר תוספי הסידן הקיימים שהם מיקרוניים.

כמו כן, עם העלייה בגיל, סביבת התאים בגוף הופכת ליותר חומצית. ידוע כי תהליכי פירוק העצם מואצים בסביבה חומצית. לתוסף סידן קרבונט אמורפי, בניגוד לתוספי סידן אחרים הנמכרים בשוק, יכולת לסתור את החומציות בתא ובכך מואצת בניית העצם.

שילוב תכונות אלו מהווה את היתרון הגדול של דנסיטי – תוסף סידן קרבונט אמורפי, בטיפול ומניעה של אוסטאופורוזיס.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

אוסטאופורוזיס תזונה

אוסטאופורוזיס תזונה – המלצות תזונתיות להתמודדות עם המחלה

אוסטאוארטריטיס

אוסטאוארטריטיס – כל מה שכדאי לדעת

אוסטאוארטריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית הנפוצה והאגרסיבית ביותר. בכתבה הבא נסקור תסמינים ודרכי טיפול אשר יסייעו לכם במידה ואתם סובלים מהמחלה.
שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
דילוג לתוכן