התעמלות בונה עצם: טיפים ותרגילים למניעת דלדול עצם

איך ספורט מסייע להימנע מאוסטאופורוזיס ודלדול עצם? ומהם התרגילים הנפוצים למניעת דלדול עצם?

במהלך החיים עצמותינו מבצעות תהליך הנקרא “שחלוף עצם”. תהליך זה מתבצע באופן תמידי, ומשמעו הרס ובנייה של העצם. בצעירותנו קצב בניית העצם מהיר יותר מקצב הריסתה העצם, וכך מסת העצם שלנו גדלה. דבר זה מתרחש עד לשנות ה-30 המוקדמות של חיינו, ולאחר מכן, קצב בניית העצם יורד – ומתחיל תהליך של דלדול העצם, הגורם לה להיחלש ולהפוך לפריכה ושברירית.

קצב הידלדלות העצם משתנה מאדם לאדם אך מתרחש אצל כולם. בעוד שכ-33% מהנשים לאחר גיל המעבר (אחת מכל שלוש נשים) חוות שבר דחיסה אוסטיאופורוטי, בקרב גברים מעל לגיל 55 מדובר על כ-20% בלבד (אחד מכל חמישה גברים) מתוכם בלבד.

למי זה קורה? ומהם הסימנים העיקריים למחלה?

אין סממנים מיוחדים העשויים להתריע מראש על הידלדלות העצם, ולעיתים היא הסימן הראשון למחלת האוסטיאופורוזיס (אותה מגלים לרוב רק לאחר שבר בעצם כתוצאה מנפילה או בגלל עיוותים במבנה העצמות). השברים הנפוצים ביותר הם בעמוד השדרה, בירכיים ובזרועות. בישראל מגיע מספר החולים כיום לכ-150 אלף נשים וגברים. מדי שנה נגרמים לחולים אלה 6,000 שברי ירך וכ-3,500 שברים באיברים אחרים. אוסטאופורוזיס היא הסיבה השכיחה ביותר להיארעות שברים בקרב בני הגיל השלישי. דרך נוספת לגילוי המחלה דרך בדיקת צפיפות העצם.

 

מבנה עצמות של האגן

גורמי סיכון עיקריים לאוסטאופורוזיס

1. נשים: סיכון מוגבר לנשים עם עור בהיר, נשים נמוכות ונשים רזות.

2. גנטיקה: סיכון מוגבר לאלו אשר התגלתה המחלה בקרב המשפחה הקרובה.

3. אורח חיים: צריכת אלכוהול, עישון ושתיית קפה.

אז מה ניתן בכל זאת לעשות? באופן לא מפתיע, התשובה היא ספורט

לפעילות גופנית יש לא מעט יתרונות, ביניהם סיוע בהחלמה ומניעת מחלות. פעילות גופנית מסייעת לבניית העצם ומסייעת באופן יעיל לשמירה על הגוף מפני התרחשות אוסטיאופורוזיס.  כל לא חל איסור מהרופא, ניתן להתחיל בהתעמלות בונה עצם, המתאימה לכולם – גם לאלו שלא עסקו בפעילות גופנית כבר שנים או לא עסקו בה בכלל. בטרם תחילת הפעילות, חשוב לבצע בדיקת צפיפות עצם על מנת להתאים את רמת ועומס האימון למצבכם הגופני.

התעמלות בונה עצם – טיפים ותרגילים למניעת דלדול עצם

מה זו התעמלות בונת עצם? ומה הקשר לחלל?

בנאס”א גילו כי קיים קשר בין חוזק העצם לבין רמת ההתנגדות המופעלת עליה. לאחר שקבוצה של אסטרונאוטים שבה מן החלל. אמנם חזרו האסטרונאוטים בריאים, אך מהר מאוד החלו לסבול משברים. בדיקות מעמיקות ומחקרים הובילו למסקנה כי עקב חוסר הכבידה שבחלל, העצמות זקוקות לפיתול, מתיחה ודחיסה על מנת למנוע את הידלדלותן. מאז משתמשים בנאס”א בחישובים ובכלים על מנת לבנות משטרי תרגילים שיבלמו, במידת האפשר, את הידלדלות העצם.

שגרת פעילות בונת עצם כוללת הליכה של חצי שעה ביום, וזאת בנוסף להתעמלות במשך שלוש פעמים בשבוע. תרגול נכון יסייע גם ליציבת הגוף, לקואורדינציה, לגמישות ולכושר הגופני הכללי.

תרגילים נפוצים לחיזוק העצם

את כל התרגילים שנתאר כאן תוכלו לבצע בנוחות בביתכם, עם כדור אובר-בול וגומייה אותם ניתן לרכוש בכל חנות ספורט. במהלך האימון יש לשים לב לנשימה נכונה ולבצע את התרגילים באופן מתון, במטרה להימנע ממתיחת השרירים. יש לבצע כל תרגיל כ-20 פעמים באימון.

התעמלות בונה עצם

תרגילי גומיה לחיזוק העצם

1. זריקת דיסקוס: עומדים זקוף ומפתלים את עמוד השדרה ע”י סיבוב אופקי (שמאלה או ימינה), בזמן שמחזיקים את הגומייה, קצה בכל יד. את הגוף יש לפתל, דרך הצד, אחורה במידת האפשר יחד עם המבט ובמקביל למתוח את היד ישר אל כיוון המבט (סיבוב שמאלה – יד שמאל, סיבוב ימינה – יד ימין). את התרגילים יש לבצע כמחצית מהפעמים לצד האחד ומחצית מהפעמים לצד האחר.

 

התעמלות לבניית עצמות

 

2. חגורת מותן: בעודנו עומדים, אנו כורכים את הגומייה סביב המותן וקושרים אותה בקצותיה, אך לא באופן הדוק לגוף. לאחר מכן, יש להכניס יד אחת אל תוך הגומייה (שכרגע הפכה למעין חגורה). תוך שמירה על יד ישרה, יש לנסות “להרים” את היד הצידה כנגד התנגדות הגומייה. יש לבצע מחצית מהתרגילים עם יד אחת ומחצית עם היד האחרת.

 

תרגילים לחיזוק העצמות

 

3. מתיחת בוקר: את התרגיל הזה ניתן לבצע בישיבה או בעמידה. יש למתוח את בית החזה למעלה והחוצה תוך הרמת הידיים מעלה, וזאת כאשר בכל יד אנו אוחזים בקצה אחר של הגומייה ומותחים אותה לצדדים.

 

התעלמות לחיזור שרירי ליבה

 

3. מתיחת בוקר: את התרגיל הזה ניתן לבצע בישיבה או בעמידה. יש למתוח את בית החזה למעלה והחוצה תוך הרמת הידיים מעלה, וזאת כאשר בכל יד אנו אוחזים בקצה אחר של הגומייה ומותחים אותה לצדדים.

אישה מתעלמת לחיזוק העצמות

תרגילי כדור לחיזוק העצם

1. תיק צד: בעודנו עומדים נחזיק עם אחת הידיים את הכדור צמוד לגוף. את אותה רגל נרים הצידה, ובמקביל נפעיל התנגדות על שורש כף היד.

 

התעלמות בים

 

2. פרס האמי: עומדים זקוף ומחזיקים את הכדור מעל הראש עם שתי כפות הידיים. לוחצים את הכדור בין שורשי כף היד ומקשתים את הגוף הצידה. נבצע מחצית מהתרגילים לצד אחד ומחצית לצד האחר.

 

אישה מתעמלת עם כדור בים

3. לחיצות חזה: ניתן לעשות זאת בעמידה, בישיבה, או בשכיבה. יש להחזיק הכדור לכיוון פנים הגוף, בגובה החזה, בין שתי כפות הידיים. לאחר מכן, לוחצים פנימה לסירוגין בעזרת שורש כף היד והאצבעות.

 

נשים מבוגרות מתעמלות

4. הצמדת ברכיים: את התרגיל מבצעים בישיבה על כסא נמוך. יש להחזיק את הכדור בין הברכיים, ללחוץ ולשחרר אותו תוך מתיחת הגב.

לסיכום, הדרך הטובה ביותר לטיפול באוסטיאופורוזיס, היא שילוב של תרגילים בוני עצם וצריכה סדירה של DENSITY הסידן האמורפי, אשר הוכח כי הוא הסידן האפקטיבי ביותר לתהליך בניית העצם עקב העובדה הוא נספג בגופנו יותר מכל סידן אחר. שילוב השניים יביא לעצירה מקסימלית של הידלדלות העצם, עידוד בנייתה ומניעת שברים.

מוקד שירות הלקוחות שלנו ישמח לתת לך מידע נוסף.

ניתן לפנות אלינו באמצעות טופס צור קשר או באמצעות מוקד שירות לקוחות 24/7  1-700-70-9524

 

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
אוסטאופורוזיס בהריון

כל מה שצריך לדעת על אוסטאופורוזיס בהריון

הסיבות להתרחשות אוסטאופורוזיס בהריון אינן ידועות במלואן,אולם אוסטאופורוזיס בהריון הוא מצב נדיר ביותר. בכתבה הבאה כל מה שרציתם לדעת על אוסטאופורוזיס בהריון, אבחון, טיפול מניעה ועצות שימושיות להתנהלות כללית לבריאות העצם בהריון
איך להפחית לחץ וחרדה

המומחים של אמורפיקיור: מדריך כיצד להתגבר על מתח וחרדה בימי המלחמה

האירועים המחרידים בחדשות גרמו להרבה אנשים תופעות של לחץ וחרדה. בכתבה הבאה המומחים של אמורפיקיור כאן לסייע ולהסביר כיצד אפשר להתגבר על כך ואילו תוספי תזונה טבעיים יכולים לסייע
דילוג לתוכן