חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦

תרומה פוטנציאלית של ACC בהקלה על תסמיני דלקת

אילו סוגי דלקות יש? ואיך סידן קרבונט אמורפי יכול לסייע בהקלה על תסמיני דלקת?

ד"ר יגאל בלום
ד”ר יגאל בלום,
סגן נשיא R&D ומדען ראשי באמורפיקל

דלקת** היא פעולה של מערכת החיסון נגד פציעות, גירויים או גורמים מזהמים כגון וירוסים, חיידקים או פטריות שפלשו לגוף האדם או בעל החיים. ישנם שני סוגי דלקות: דלקת אקוטית ודלקת כרונית. דלקת אקוטית היא הכרחית וקצרת מועד,ודלקת כרונית היא מצב בו הגוף לא יכול להתגבר על גורמי הדלקת לחלוטין. דלקת כרונית ממשיכה להתקיים זמן רב על “אש נמוכה”, וקיומה הופך להיות לנטל על הגוף.

מחלה אוטואימונית היא תגובה מוטעית של מערכת החיסון העצמית נגד תאים ורקמות בריאים למרות שאין נוכחות של גורם זר כחיידק או נגיף. מתקפה עצמית זו (של המערכת החיסונית על הגוף) מתרחשת באמצעות ייצור נוגדנים עצמיים וציטוקונים (חלבונים מעוררי דלקת). כתוצאה מכך נוצרת דלקת ונהרסים תאים, רקמות ואיברים.

במקרים רבים בהם המערכת החיסונית מוחלשת והיכולת שלה ליצור את הדלקות נמנעת, הסכנה לגוף תהיה אף גדולה מזו של הדלקת. יש לזכור שדלקת היא פעולה טבעית של המערכת החיסונית, והיא מהווה חלק מתגובתו הביולוגית והמורכבת לגירויים מזיקים.

 

לאיזו מטרה חיסונית נועדה דלקת?

בגופנו ישנם  תאים אימונולוגיים (חיסוניים) המשמשים “חיישנים”, ומטרתם היא לגלות האם ישנה פגיעה כלשהי ברקמה, ולזהות גם חיידקים בלתי רצויים, וירוסים ופטריות. כאשר אלמנטים שליליים אלו נמצאים בגוף, תאים אימונולוגיים אלו ואחרים מתבייתים על האזור הנגוע או התאים הזרים ותוקפים אותם. הדבר עשוי להיגרם גם עקב פגיעה פיזית וסרטן. באופן כללי, הגוף משתמש בדלקת כדי לחסל את הגורם הראשוני לפגיעה בתאים או/ו לנקות תאים מתים אשר נפגעו כתוצאה ממקור הבעיה ומתוצאתה (הדלקת). ראוי לציין כי אנשים הסובלים ממחלות אוטואימוניות, נוטים לסבול מדלקות כרוניות מאחר והמערכת החיסונית שלהם מזהה איברים ותאי גוף בריאים כאלמנטים זרים ותוקפת אותם1.

מחלות אוטואימוניות
התאים האימונולוגיים (חיסוניים) הם חיישנים שמטרתם לזהות פגיעה או גורמים מאיימים

 

מהו מנגנון הפעולה של הדלקת?

כאשר הגוף מאותת על פגיעה, תאי דם לבנים ונוגדנים שונים מתבייתים על האזור או התאים הנגועים ותוקפים אותו – דבר הגורם להתפתחות הדלקת. בעת תהליך זה, תאים של המערכת החיסונית משחררים חומרים המכונים “מתווכים דלקתיים” (הכוללים הורמונים המגרים את העצבים וגורמים להעברת אותות כאב למוח). כתוצאה מכך, כלי הדם הקטנים ברקמה מתרחבים ומאפשרים ליותר דם להגיע לרקמה הפגועה (זו הסיבה לכך שאזורים “מודלקים” הופכים לאדומים וחמים יותר). זרימת הדם המוגברת מאפשרת ליותר תאים חיסוניים להגיע לרקמה הפגועה במטרה לעזור בתהליך הריפוי3,2.

סוגי הדלקות: דלקת אקוטית (חריפה) ודלקת כרונית (מתמשכת)

ישנם שני סוגי דלקות: דלקת אקוטית (חריפה) ודלקת כרונית (מתמשכת). דלקת אקוטית היא תגובה ראשונית של הגוף לגירויים מזיקים והיא מהווה יוזמה של הגוף במטרה לרפא את עצמו. דלקת מסוג זה אורכת לרוב עד שבועיים, תסמיניה מופיעים במהירות ובסופה הגוף חוזר למצבו בו היה טרם הפציעה או המחלה4.

בשונה מדלקת אקוטית, דלקת כרונית אורכת זמן רב ונוטה לחזור גם לאחר תקופות רמיסיה (הפוגה) כשמדובר במחלות אוטואימיוניות. רבות מהדלקות הכרוניות הן אוטואימוניות. דלקות כרוניות ידועות הן דלקת מפרקים שגרונית, פסוריאזיס (מחלת עור), טרשת נפוצה, ומחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס ועוד5.

סימנים (סימפטומים) של דלקת אקוטית

נפיחות וכאבים פנימיים ופצע מתנפח, ההופך לאדום ומלווה בכאב הם סימנים מובהקים לדלקת. ישנם חמישה תסמינים העשויים להיות סימנים לדלקת חריפה, חיצונית או פנימית:

1. אדמומיות

2. נפיחות

3. חום

4. כאב

5. אובדן תפקוד (אי-יכולת להזיז מפרק חולה כראוי, אי-יכולת לחוש ריח במהלך הצטננות, או קשיי נשימה)

דלקות אינן גורמות תמיד לכל חמשת התסמינים. ישנן דלקות המתרחשות “בשקט” ללא תסמינים כלל6.

 

כיצד סידן קרבונט אמורפי (ACC) יכול לסייע בדיכוי וריפוי של דלקות?

חברת אמורפיקל חוקרת בשנים האחרונות את השפעתו של סידן קרבונט אמורפי (ACC) בדיכוי וריפוי של דלקות שונות, כולל מחלות אוטואימוניות כדוגמת טרשת נפוצה ומחלת קרוהןניסויים פרה-קליניים, שבוצעו ושמנוהלים כעת במעבדות החברה, מעידים על פעילויות רפואיות אנטי-דלקתיות ואנטי-סרטניות. ניסויים אלו תומכים בדיווחים אישיים על שיפורוהחלמה של חולי סרטן וספורטאים עם דלקות, אשר השתמשו במינונים גבוהים של ACC. החברה בודקת כעת נושאים אלו ברמה הקלינית (ניסויים בחולים).

נמצא כי סידן קרבונט אמורפי (ACC) מסייע בהורדת פעילותם של אנזימים מסוג קטפסין B וקטפסין K, שרמה גבוהה שלהם מקושרת לדלקות כרוניות כגון דלקת מפרקים שיגרונית במקרה דלקת קטפסין K, וליצירת גרורות סרטן במקרה של קטפסין B.

ההסבר המדעי לתצפיות מבטיחות אלו מתקשר לחומציות המתפתחת מקומית באזור בו יש דלקת או גידול סרטני. חומציות זו מגבירה פעילויות הרסניות כגון פרוק יתר של תאים בריאים בעזרת הקטפסינים או עיכוב המערכת האימונולוגיות. תחום החומציות הרצוי במערכת הדם ונוזלי גוף אחרים (למעט מיצי הקיבה) הוא בין 7.35 לבין 7.45 בסקלת ה-pH. כאשר רמת ה-pH יורדת מתחת ל 7.35, נמצא הדם או האיבר הנגוע  במצב של “חמצת” (“acidosis”). מצב זה הוא בלתי-רצוי, מגביר את הפגיעה בגוף בליווי כאבים ובמקביל, יכולות הריפוי העצמי של הגוף יורדות. כאשר רמת ה-pH בדם יורד מתחת ל-6.8 (יותר חומצי) – נמצא החולה בסכנת חיים. באיברים נגועים, יכולה רמת החומציות להיות אף גבוהה יות ומזיקה, גם כשאין מדובר בסכנת חיים. ה-ACC מסייע באמצעות נטרול החומציות הבלתי רצויה בדם או באיבר הנגוע.

תכונותיו של ה-ACC (סידן קרבונט אמורפי) המבדילות בינו לבין סידן קרבונט רגיל (ממנו מורכבים רוב תוספי הסידן)

ה-ACC ניחן במספר תכונות שאינן קיימות בסידן קרבונט גבישי (המהווה כ-4% מקרום כדור הארץ, כולל חומרים ידועים
כשיש וגיר) ובתוספי הסידן האחרים:

1. חלקיקים ננומטריים: חלקיקים אלו הם קטנים עד פי מיליון מגרגרי סיד ויכולים להיספג בגוף בתור חלקיקי ACC, ללא הצורך להמיסם ולפרקם תחילה ליוני סידן.

2. הפחתת רמת החומציות: כאשר החלקיקים הננומטרים מועברים לנוזלי הגוף, הם עדיין מכילים את יוני הקרבונט (שבדרך כלל מתפרקים בקיבה לדו-תחמוצת הפחמן). יונים אלו הם בסיסיים באופיים ומתקשרים במהירות ליוני המימן החומציים שנוצרים במצבי אסידוסיס. התוצאה היא שגם רמת החומציות יורדת וגם נוצרים יונים של ביקרבונט – שהיא המולקולה הטבעית והעיקרית בגופנו לוויסות רמת החומציות.

3. רמת מסיסות גבוהה פי 120-100 מהחומר המקביל הגבישי: זוהי תכונה ייחודית של ה-ACC. ראוי לציין שמדובר בתחומי החומציות, שנוצרים ע”י אסידוסיס. הודות לרמת מסיסות גבוהה זו, ה-ACC יכול לנטרל את החומציות המקומית הבלתי רצויה בדם או באיבר הנגוע. התוצאה היא שפעילויות של מחלות רבות, בהם נוצרת ההחמצה, יורדות.

מחקרים שבוצעו בחברת אמורפיקל בתחומים ביומדיקליים מגוונים, מעידים שלסידן הקרבונט האמורפי (ACC), יש יתרונות וכן גם פעילות עדיפה על זאת של סודיום ביקרבונט, שהוא המוצר המקובל כיום לנטרול חומציות בתנאים קיצוניים ובתחום הספורט. חברת אמורפיקל עורכת מזה שנים ניסויים פרה-קליניים וכעת גם קליניים בנושא של טיפול בגידולים סרטניים בחולים בשלבים מתקדמים. לרשימת המחקרים המלאה של החברה לחצו כאן

בנוסף למחלות, גם פעילות גופנית מאומצת גורמת להורדת ה-pH בשרירים. זו מאטה את הפעילות המטבולית של השרירים ולכן היכולות האנרגטיות של השריר דועכות. ניסויים שנעשים עם ספורטאים מראים את הקשר שבין הורדת החומציות לבין שיפור ביצועים והתאוששות מהירה יותר.

פעילות גופנית
גם פעילות גופנית מאומצת יכולה לגרום להורדת רמת ה-pH

 

על מנת לשפר את ספיגת ה-ACC ולמנוע את פירוקו החלקי בקיבה, אמורפיקל פיתחה את pH ספורט המגיע בצורת אבקה. pH ספורט נספג בצורה אופטימלית בדם דרך ריריות הפה. מומלץ להחזיק מספר דקות מתחת ללשון כדי למקסם את רמת הספיגה במחזור הדם.

ph ספורט

*כתבה זו הינה כתבת רקע ואין היא באה להחליף ייעוץ מקצועי או/ו רפואי

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

אוסטאופורוזיס תזונה

אוסטאופורוזיס תזונה – המלצות תזונתיות להתמודדות עם המחלה

אוסטאוארטריטיס

אוסטאוארטריטיס – כל מה שכדאי לדעת

אוסטאוארטריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית הנפוצה והאגרסיבית ביותר. בכתבה הבא נסקור תסמינים ודרכי טיפול אשר יסייעו לכם במידה ואתם סובלים מהמחלה.
שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
דילוג לתוכן