חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦
✦ בשל עומס ייתכן וזמני המשלוחים יתארכו עד 7 ימי עסקים ✦

איך אסטרונאוטים ינצחו את האוסטיאופורוזיס בחלל?

תקציר הפוסט

בחודש יוני 2018 עלתה חללית מטען של נאס”א וביצעה לראשונה ניסוי עם הסידן האמורפי של דנסיטי. אחרי כמעט 50 שנה, לניסוי היה פוטנציאל לשנות את הדרך שבה יבצעו את הטיסות לחלל בעתיד, ואת ההשלכות שיהיו לאותן טיסות על גופם של האסטרונאוטים.

מהי מחלת האוסטיאופורוזיס?
אוסטיאופורוזיס היא מחלה המאופיינת על ידי כמות סידן נמוכה ושינוי במבנה העצם, הגורמים לירידה בצפיפות העצם. הביטוי השכיח והקשה של המחלה הוא שברים שיכולים להופיע כמעט בכל עצם בגוף, והאיברים הנפוצים יותר להיפגעות הם עמוד השדרה, ירכיים, צלעות ושורש כף היד. אוסטיאופורוזיס נקראת ‘המחלה השקטה’, מפני שבדרך כלל היא מתפתחת במשך שנים וללא סימנים.
אצל נשים קיימת שכיחות גבוהה יותר לאוסטיאופורוזיס – הסממנים מופיעים אצל 40% מהנשים לאחר גיל 50 – קרוב למחצית מהנשים בעולם(!).  בסביבות גיל 50, המחזור החודשי נפסק, ורמת האסטרוגן בדם יורדת משמעותית ואתו גם היכולת להמשיך ולבנות את העצמות.  כתוצאה מכך, שחיקת העצמות מהירה יותר וקיימת נטייה גדולה יותר לשברים.

איך אסטרונאוטים ינצחו את האוסטיאופורוזיס בחלל?

מדוע אסטרונאוטים סובלים מדלדול עצם/אוסטיאופורוזיס
?
עם תחילת עידן החלל במאה ה-20, אסטרונאוטים שנבדקו בחזרתם ממשימות בחלל החיצון, נמצאו סובלים מאוסטיאופורוזיס ורפיון שרירים מואץ – בעיקר באזור הגב התחתון, האגן והירכיים. בשל שחיקה זו, האסטרונאוטים שהיו בחלל עוברים תהליך התאוששות ארוך שנמשך בין 3 ל-4 שנים.
הסיבה המרכזית לכך שאסטרונאוטים סובלים מאוסטיאופורוזיס ורפיון שרירים, היא העובדה שבחלל אין כוח כבידה.
חוסר זה מגביר משמעותית את אובדן הסידן אצל האסטרונאוטים לרמה של בין 1%-2% בחודש. כלומר, הם עוברים כל הזמן תהליך של איבוד ושחיקת העצם, בשל הפגיעה בתפקוד התקין של הגוף בחלל ובשל אי היכולת שלהם  לבצע פעילות גופנית. ההשפעה על האסטרונאוטים כל כך חמורה, שבריחת הסידן הינה הסיבה המרכזית המגבילה את יכולתם לבצע משימות ארוכות טווח בחלל.
כעת, כמעט 50 שנה לאחר שהחלו לטוס לחלל, קיימת לראשונה אפשרות שניתן יהיה לעזור לאסטרונאוטים ע”י נטילת הסידן האמורפי.
מבדיקות שבוצעו בעבר הצלחנו להוכיח, שסידן אמורפי גרם לגידול תאים בצורה טובה ומהירה יותר, וכן לדיפרנציאציה (הכוונה) לתאי עצם,  של תאים אוסטואובלסטים, תאים אשר בונים את העצם, במאות אחוזים יותר מאשר סידן כלוריד קלאסי.  כחלק מתוכנית “רמון ספייסלאב” (בשיתוף קרן רמון ע”ש האסטרונאוט אילן רמון ואסף בנו, סוכנות החלל הישראלית, משרד  המדע והטכנולוגיה ומשרד החינוך), ובזכות תלמידי דקל וילנאי אורט במעלה אדומים, קיבלנו אישור לבצע ניסוי זה בחלל.

איך אסטרונאוטים ינצחו את האוסטיאופורוזיס בחלל?



מהו סידן אמורפי?

סידן אמורפי הוא פרי פיתוח ישראלי, שפותח בהשראת הסרטנים הכחולים. מדענים של חברת אמורפיקל גילו, שהסרטנים הכחולים, שחיים במים מתוקים דלי סידן, מסוגלים לשחזר את השלד החיצוני שלהם ב-3 ימים בלבד, לעומת סרטנים אחרים, להם נדרשים למעלה משלושה שבועות לשחזור השלד החיצוני.
שורה של מחקרים שנערכו קבעו, שתוספי הסידן הקלאסיים מספקים מאגר סידן לגוף, אך גם אם מאגר הסידן נספג כראוי במעי הוא אינו זמין לעצם, ולכן הם אינם תורמים לפתרון הבעיה. הסידן האמורפי, לעומתם, בונה את העצם ונספג במעי עד פי 4 יותר מסידן רגיל, מה שהופך אותו למאוד אפקטיבי במלחמה נגד האוסטיאופורוזיס.
DENSITY, הסידן הישראלי המתקדם בעולם שנספג בממוצע פי 2 ויותר, מומלץ לנשים מעל גיל 45 ולגברים בגיל המעבר למניעת אוסטיאופורוזיס ולעידוד בניית העצם.

שתפו:

Facebook
Twitter
LinkedIn

למידע נוסף ולהזמנות צרו קשר:

מאמרים נוספים

אוסטאופורוזיס תזונה

אוסטאופורוזיס תזונה – המלצות תזונתיות להתמודדות עם המחלה

אוסטאוארטריטיס

אוסטאוארטריטיס – כל מה שכדאי לדעת

אוסטאוארטריטיס היא דלקת מפרקים ניוונית הנפוצה והאגרסיבית ביותר. בכתבה הבא נסקור תסמינים ודרכי טיפול אשר יסייעו לכם במידה ואתם סובלים מהמחלה.
שיפור בצפיפות העצם

האם אפשר לשפר צפיפות עצם? הוכחה מחקרית

במחקר כפול סמיות ייחודי שכלל 35 נשים הסובלות מאוסטאופניה, נצפו תוצאות מובהקות שהראו שיפור בצפיפות העצם וכן עדויות ביולוגיות למניעת דלדול עצם אצל נשים שצרכו 400 מ”ג סידן ננו אמורפי ביום (שתי קפליות דנסיטי של 200 מ”ג).
מזונות עשירים בסידן

39 מזונות עשירים בסידן שכדאי להכיר (וגם לצרוך)

מהם המזונות העשירים בסידן מקבוצות מוצרי החלב והירקות? מהן “פצצות הסידן”? וגם: טיפים להורים שביניכם.
קרבונט

כל מה שרציתם לדעת על קרבונט: מדריך פשוט

האם אי פעם תהיתם מניין נוצרים הגזים במשקאות המוגזים שלכם או על איך אבקת האפייה עובדת? זה קרבונט! במאמר זה, נסביר על הקרבונט בצורה קלה ומהנה ויש גם הפתעה: איך קרבונט קשור למנגנון האנטי דלקתי של הגוף שלנו. 
קרוהן ותזונה

קרוהן ותזונה – כיצד תזונה מותאמת מסייעת לחולי קרוהן

במאמר הבא נסקור מהם המזונות המומלצים לחולים במחלת הקרוהן והאם שינוי תזונתי יכול לסייע בהפחתת תסמיני הדלקת. בנוסף – גישות תזונה שונות ופיתוח מדעי פורץ דרך. כנסו לקרוא.
מחקר חולי קרוהן סורוקה

גיוס חולי קרוהן למחקר קליני בבית החולים סורוקה

חולי קרוהן? המכון לגסטרואונקולוגיה, בית החולים סורוקה מגייס מתנדבים חולי קרוהן בינוניים וקשים לניסוי רפואי. טיפול בסידן קרבונט אמורפי לשיפור במצבם של חולי קרוהן בינוניים וקשים.
קרוהן והריון

מחלת קרוהן והריון – כל מה שחשוב לדעת

במאמר זה נתעמק בקשר המורכב בין מחלת קרוהן והריון. נדבר על ההשלכות העמוקות שעלולות להיות למחלה על פוריות האישה. מאמר זה נועד לסייע לנשים חולות קרוהן עם האתגרים והשיקולים העומדים בפניהן לקראת ההריון, וכיצד להיערך לקראתו בעקבות המחלה. 
מנופאוזה

מנופאוזה – תופעות גיל המעבר ודרכי טיפול

תופעות גיל המעבר יכולות להיות מטרידות ולהפריע לשגרת החיים. רוב הנשים יסבלו בעיקר מגלי חום ומאי סדירות במחזור. במאמר זה מידע חשוב על גיל המעבר שבאמצעותו תוכלי ללמוד כיצד להיערך אליו נכון. דרכי טיפול מומלצות, ומה הסכנה הכי גדולה שגיל המעבר מביא עימו. 
סידן אמורפי מחקר

אמורפיקל – רשימת המחקרים המלאה בהשתתפות החברה

במאמר זה תוכלו למצוא קישורים לכל המחקרים של אמורפיקל שפורסמו בשנים האחרונות החל מהוכחת הספיגה המוגברת של סידן קרבונט אמורפי וכן מחקרים שבוצעו בתחום העצם, אוסטאופורוזיס, הסרטן, החלל, קורונה, הפריה חוץ גופית ועוד
דילוג לתוכן